הורות

איך ללמד ילדים דחיית סיפוקים?

אנחנו משקיעים מאוד בילדים שלנו, רוצים לעשות את הכל כדי שיהיה להם קל, נעים וטוב בחיים. מנסים לעשות את כל מה שאנחנו יכולים כדי שיהיו להם את הכישורים והמיומנויות שהם צריכים כדי להתמודד ולהצליח בחיים.

על-פי מחקרים, אחת היכולות ששווה לעזור להם לפתח, היא היכולת לדחות סיפוקים. אותה יכולת שכולנו מכירים טוב טוב על עצמנו, ושמורגשת במיוחד בהתלבטות אם לאכול עוד חתיכה מהעוגה, או להסתפק בכל המתוקים שאכלנו עד עכשיו, לשחק עוד משחק בטלפון, או להתפנות כבר לכביסה, להמתין למבצע הקרוב או לקנות עכשיו, לעבור לפרק הבא של הסדרה או ללכת כבר לישון וכד’.

כמה שההתאפקות הזו לא פשוטה לנו, לילדים היא אפילו הרבה יותר קשה. הנושא הזה קשור לתפיסות הזמן שלהם, ליכולת שלהם להסתכל על הטווח הארוך ולהתכונן לקראתו, וכמובן, לאופן שבו הם מצליחים לשלוט בעצמם ולהתמודד עם תסכולים. הבשורה הטובה היא שאנחנו יכולים, ואפילו ממש ממש צריכים, לעזור להם לפתח את היכולת לדחות סיפוקים, להתאפק, להתאזר בסבלנות, לוותר על הטוב של העכשיו בשביל המעולה של האחר-כך.

את הקשר שבין דחיית סיפוקים להצלחה בחיים, גילה לנו “מחקר המרשמלו”, שיותר נכון להתייחס אליו כאל מספר רב של מחקרים שהחלו בשנות ה-60 של המאה הקודמת, ונמשכים בוורסיות שונות עד היום. המבחן המקורי נערך על-ידי החוקר וולטר מישל ונעשה פחות או יותר באופן הבא – החוקר הושיב ילד בחדר הניסוי והציג בפניו את הדילמה הבאה: הוא נתן לילד מרשמלו, וציין בפניו שאם הוא לא יאכל את המרשמלו עד שהחוקר יחזור לחדר, הוא יתן לו מרשמלו נוסף. לאחר כ-10 דקות החוקר חזר לחדר, ובמהלכן הוא בחן את הדרך שבה בחר הילד להתמודד עם הפיתוי שהוצב בפניו. כ-2/3 מהילדים לא התאפקו ואכלו את המרשמלו בשלב כזה או אחר.

המסקנות החשובות התקבלו דווקא לאחר שנים, שבהן חזרו החוקרים לאותם הילדים ובדקו את ההישגים שלהם בתחומי חיים שונים. נמצא קשר ברור וחזק בין מי שהצליח להתאפק, לציונים גבוהים יותר בלימודים, התנהגות חברתית טובה יותר, יכולת התמודדות עם מצבי לחץ וכד’. מחקרי ההמשך גם גילו כי היכולת לדחות סיפוקים, עוזרת לילדים לפתח הערכה עצמית גבוהה יותר, למזער בעיות התנהגות, לשמור על משקל גוף בריא וכד’. בהמשך החיים, היכולת הזאת כמובן קשורה גם להתנהלות פיננסית נכונה, ולאופן שבו נתנהל במערכות היחסים המשמעותיות בחיינו – בזוגיות ובהורות שלנו.

אז מה אפשר לעשות כדי לעזור לילדים שלנו לשלוט באימפולסיביות, וברצון העז לקבל את מה שהם חושקים בו כאן ועכשיו? הינה כמה רעיונות –

1. מודלינג – כמו תמיד, קודם כל נבדוק את עצמנו. עד כמה אנחנו מתנהלים בסבלנות? איך אנחנו מגיבים בפקקים או בתורים ארוכים? כמה אנחנו קונים וכמה אנחנו חוסכים? וכד’.

2. עוזרים להם לפתח אסטרטגיות התמודדות עם פיתויים – הסחת דעת, מחשבה על הדבר הטוב שנקבל אם נצליח להתאפק, חשיבה והתעסקות בדברים שעושים טוב וכד’. הדרך הטובה ביותר היא לעזור לילדים לבדוק עם עצמם, מה יכול לעזור להם.

3. לשנות את הגישה שלנו כלפי התסכול שלהם – לא חייבים לקנות להם הכל עכשיו ומיד, או להיענות לדברים שהם ממש רוצים לקבל או לעשות כרגע, רק כדי לעשות אותם מאושרים. אם אנחנו רוצים לעשות אותם מאושרים, אם נגיד להם ‘עוד מעט’, ‘אפשר אחר-כך’, ‘בפעם הבא’, ‘תתחלקו בטאבלט/ בטלויזיה’ וכד’, נעזור להם באמת להתכונן לחיים, ולהאמין בעצמם, וביכולת שלהם לשלוט ולנווט את עצמם למטרות ולמקומות שאליהם הם רוצים להגיע. הרעיון הוא לתת להם להתמודד עם המציאות מתוך אמונה בהם שהם מסוגלים להתמודד, ולא לנסות לפתור את הקשיים או לרפד את מה שרק אפשר.

4. יוזמים הזדמנויות לאימון על דחיית סיפוקים – שמים את הניידים בצד בזמנים מסוימים, מנהלים ומתכננים לוח זמנים, נותנים להם דמי כיס ומלמדים אותם לחסוך חלק ממנו, מעודדים אותם ליזום פרויקט שצריך להשקיע בו לאורך זמן (פאזל עם הרבה חלקים, למידת תחום עניין חדש וכד’), דואגים שהם ישתתפו בפעילויות חברתיות שדורשות שיתוף פעולה עם אחרים והמתנה לתורם, מכוונים אותם להשוות מחירים כשרוצים לקנות משהו חדש וכד’.

מוזמנים ומוזמנות לצפות בפינה שבה עסקנו בנושא 🌸

כתיבת תגובה באמצעות פרופיל הפייסבוק שלך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *