אני

השפעת הקורונה על הזוגיות

הינה משהו שקצת מביך אותי להודות בו- כשאני נחשפת לתוצאות של מחקר, או יותר במדוייק, לתוצאות של הניתוח הסטטיסטי שלו, אני ממש ממש מתרגשת. אני מסתכלת על הנתונים ביראת קודש, ומרגישה שזה רגע מאוד מיוחד וקסום, שבו נחשפת עוד פיסת מידע על העולם שבו אנחנו חיים, ועל ההתנהגויות האנושיות.

מבחינתי, תוצאה שמתקבלת היא אמת חדשה ויציבה שאפשר – וצריך- לעשות איתה משהו, כדי שיהיה פה טוב וקל יותר. את ההתרגשות הזו עברתי ממש לא מזמן, כשקיבלנו, ד”ר בת כצמן ואני, את ממצאי המחקר שערכנו בנושא השפעת תקופת הקורונה על הזוגיות. התוצאות הצביעו על לא מעט דברים חשובים ומעניינים, כשאחד מהם חשף את הקשר שבין תחושת הקוהרנטיות של האדם, לאיכות מערכת היחסים הזוגית שלו.

מה זו תחושת קוהרנטיות? הפנינה היפה והחשובה שעדיין לא מספיק אנשים גילו אותה – וממש ממש חבל. האמת היא שמדובר במושג מאוד מורכב שכולל בתוכו עולם שלם, כשבתמצית של התמצית אפשר לתאר כ’עד כמה אני מרגיש שהעולם הוא מקום מובן, בר ניהול, ומשמעותי’. התחושה הזו רלוונטית תמיד, אבל היא במיוחד רלוונטית כשאנחנו עומדים בפני אתגרים ולחצים, בדיוק כמו אלה שנתבקשנו להתמודד איתם בשנה האחרונה.

כלומר, כשכל אחד מאיתנו עמד בפני קושי כזה או אחר בשנה האחרונה, הוא ניהל עם עצמו שיח פנימי מורכב ונרחב. ככל שהשיח הזה הוביל לכך שהרגשנו שיש לנו מטרות ויעדים, שאנשים לא מאכזבים אותנו, שהדברים ברורים לנו, שאנחנו מכירים בחוזקות וביכולות שלנו, שאנחנו מצליחים לשלוט ברגשות שלנו וכד’, כך מערכת היחסים שלנו עמדה בהצלחה גדולה יותר בקשיים, וכך התמודדנו טוב יותר עם השינויים והלחצים שהביאה איתה מגיפת הקורונה.

הבשורה הטובה היא שיש לנו הרבה מה לעשות כדי לחזק את תחושת הקוהרנטיות שלנו. לא רק ששווה ממש שנכיר אותה, כדי שמערכת היחסים שלנו תהיה טובה יותר, וכדי שנתגבר בקלות רבה יותר על אתגרי החיים, אלא שגם שווה ממש שנשקיע מאמץ כדי לשפר אותה. נוכל לעשות את זה על-ידי כך שבשעת הסטרס הבאה, שאנחנו או מי מקרובינו נחווה, נתמקד ביצירת הבנה וסדר, ניזכר או נזכיר את משאבי ההתמודדות שקיימים, ונתחבר או נעזור להתחבר להיבט המשמעות שבאתגר שלפנינו.

ובמקביל, לאו דווקא בעת הקושי עצמו, אלא גם במהלך חיי השגרה השוטפים, נוכל תמיד לחזק את תחושת הקוהרנטיות על-ידי כך שנאמין יותר בעצמנו, בסביבתנו, ובעולם, ונייצר פרספקטיבה מקדמת לחיים. נוודא שהסביבה שלנו טובה לנו ותומכת בנו, נאמין יותר בעצמנו וביכולות שלנו, נדאג לרכוש ידע ולייצר סדר, נחפש איך להוסיף יותר שליטה על חיינו, נייצר יותר משמעות בדברים שאנחנו עושים ובמערכות היחסים שלנו וכד’. בפינה האחרונה ששודרה השבוע דיברנו על הנושא החשוב הזה. על תחושת הקוהרנטיות, ועל למה כדאי מאוד שנכיר ונחזק אותה. מוזמנים ומוזמנות לצפות, להגיב, ולשתף.

כתיבת תגובה באמצעות פרופיל הפייסבוק שלך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *