הורות

מתחילים שנת לימודים בצל הקורונה

שנת הלימודים החדשה בפתח, והיא מביאה איתה הרבה חששות ואי ודאות. בפינה האחרונה דיברנו על הנקודות שחשוב לשים אליהן לב, כדי שנעזור לילדים להתאים את עצמם לפתיחת שנת הלימודים בתקופת הקורונה –

  1. התמודדות עם אי ודאות – לצד ההתרגשות הרגילה שעולה בכל שנה, שנת הלימודים הנוכחית והשונה, מוסיפה סימני שאלה נוספים רבים. עלינו לבדוק עם כל אחד מהילדים שלנו כיצד הוא מגיב לאי הודאות, מה מטריד אותו, וכמובן, מה יכול לעזור לו. במקום להניח שאנחנו יודעים שהם לא מוטרדים מכלום, או שאנחנו יודעים מה מטריד אותם, מומלץ שניצור הזדמנות לשיחה, שבה הם יוכלו לשאול אותנו שאלות, ולהביע את חששותיהם. בשיחה, נאפשר להם לדבר, נעניק לגיטימציה ושם לתחושות שלהם, נענה בכנות אם אנחנו לא יודעים, ונעשה כל שביכולתנו כדי להוות עוגן חיובי ואופטימי עבורם.
    בנוסף, כדאי שנעזור להם להתמודד עם חוסר הודאות, על-ידי יצירת תחושה של שליטה במצב. מידע ועשייה, יכולים לספק להם ביטחון, ולכן נסו לספר להם מה אתם כבר יודעים לגבי אופיה של שנת הלימודים, הבטיחו לעדכן כשתדעו דברים חדשים, ועזרו להם למצוא מה בכל זאת הם, ואתם, יכולים לעשות גם בנסיבות הנוכחיות שבהן השליטה, ההיכרות, והידע חסרים. חשוב שנקפיד לתת גיבוי למערכת ולהחלטותיה, ושנעזור לילדים ליצור תפיסה חיובית כלפי אנשי ומערכת החינוך. היום זה הצוות החינוכי, ובהמשך אלה המפקדים בצבא, הבוסים בעבודה, וכל דמות סמכות (כולל אותנו). לכן, חשוב שנעזור להם כבר עכשיו להתמודד ולכבד סמכות, ולמצוא את מקומם בתוך מסגרת שהם מבינים ומאמינים שמטרתה להזין, לפתח, ולהעשיר אותם.
  2. גמישות – כפי שחוינו בסוף שנת הלימודים הקודמת, ובהתאם לנסיבות הקורונה, הילדים, ואנחנו, התבקשנו לערוך הרבה מאוד שינויים מהירים מאוד בחיי היום-יום שלנו, ולהתאים את עצמנו למציאות המשתנה. במובן הזה, הנסיבות החדשות יוצרות הזדמנות לסגל את אחת המיומנויות החשובות בעידן שבו הילדים שלנו גדלים, ולהתאמן על מציאת פתרונות יצירתיים וחוסן נפשי.
    במובן הזה, בחוסר הביטחון שכולנו מרגישים מול מציאות הקורונה החדשה, יש גם דברים חיוביים, ואפילו מאוד. כולנו בעצם מפתחים מיומנות דרושה ביותר בעידן שלנו, שבו השינויים מתרחשים בכל רגע נתון, וכך הילדים לומדים גמישות מחשבתית, ויחד איתה את היצירתיות שנדרשת, כדי להצליח להתאים ולסגל את עצמנו למה שנדרש מאיתנו.
    3.התאמה אישית – לאחר שתתבהרנה הדרישות, וסדר היום החדש יהיה ברור יותר, חשוב שנשב עם כל אחד מהילדים, ונבדוק איך הוא מתמודד, מהם הקשיים שלו, ולמה הוא זקוק. חשוב שנדאג לעוגנים, לזמנים שבהם עושים ספורט ומפיגים מתחים, לחיי החברה שלהם, ולכך שאנחנו מוודאים שהם מפתחים יכולות של ניהול עצמי, תכנון לו”ז ומשימות, אחריות ועצמאות. סביר להניח שלכל ילד יש אתגר בתחומים אחרים, כשהמשימה שלנו היא לזהות מהם הקשיים הספציפיים של כל אחד מהילדים, ומהם המענה והחיזוקים שיתאימו לו.
    שתהיה לכולנו שנת לימודים פורייה, מהנה, ומוצלחת.
    מוזמנים ומוזמנות לצפות בפינה האחרונה.

כתיבת תגובה באמצעות פרופיל הפייסבוק שלך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *