אני

דמי כיס – למה ואיך לתת?

דמי כיס, אותו סכום שאנחנו מעבירים לילדים כדי ללמד אותם מיומנויות של התנהלות פיננסית נכונה, הם כלי כל-כך חשוב, שמאוד כדאי ללמוד איך להשתמש בו נכון.

מחקרים מראים שדמי כיס עוזרים לפתח גישה חיובית לפיננסים, לחוות פחות חרדות כלכליות, ולפתח מיומנויות שיקדמו אותם לרווחה כלכלית בהמשך חייהם. בנוסף, דמי כיס, הם דרך עבורנו להעביר לילדים יכולות וערכים שחשוב לנו לעזור להם לפתח – דחיית סיפוקים, תכנון, הגדרת יעדים וחתירה למטרה, הסתכלות רחבה, צרכנות נבונה, חשיבה לטווח ארוך, סדרי עדיפויות, יזמות, ביטחון עצמי, עצמאות, אחריות, שייכות, ערך של כסף, ערך של חסכון ועוד.

אז איך כדאי לעשות את זה?

– נותנים לילד סכום קבוע אחת לשבוע. ניתן להתחיל ממש בגילאי 5-6, עם מספר שקלים בודדים, ועם הזמן והשתכללות היכולות שלהם, להעלות את הסכומים. בהתחלה אנחנו רוצים שהם יתנסו עם כסף, ובהמשך המטרה היא להעביר אליהם את כל הניהול הכספי שלהם.

– כשאנחנו מתחילים לתת דמי כיס, אנחנו צריכים להסביר לילד שהכסף הזה נועד עבורו, כדי שיוכל לקנות לעצמו דברים שהוא רוצה, בכפוף לחוקי הבית כמובן. כלומר, אנחנו מסבירים לו למה הוא מקבל את הכספים ומכוונים אותו איך להתנהל איתם. למשל – “בדמי הכיס תוכל להתשמש כדי לקנות דברים שאתה רוצה. כדאי לך לחסוך חלק ממנו כדי שתוכל לצבור את הסכומים ולקנות דברים גדולים יותר בהמשך. תוכל לקנות את הממתק שאתה רוצה, אבל זה במקום הממתק היומי ולא בנוסף לו. חשוב לשמור קצת כסף בצד כדי שיהיה לך לכל מקרה בעתיד. אפשר לשים חלק מהכסף בבנק ולקבל עליו ריבית” וכד’.

– חשוב להדגיש שדמי הכיס אינם מותנים בדבר, לא בעבור התנהגות שאנחנו רוצים לקדם, ולא בתמורה להשתתפות במטלות הבית. בדומה, את הכסף אנחנו לא שוללים כשאנחנו מאוד כועסים ורוצים להעניש. כאמור, מטרת דמי הכיס היא לעזור לילדים לפתח גישה חיובית ומיומנויות חשובות, על-ידי התנסות נעימה ומוצלחת. ניסיון לכוון את ההתנהגות שלהם על-ידי כסף, הוא לא הדרך להשיג את המטרה הזו.

– מומלץ לשים לב להתנהלות שלהם, לראות איפה הם מתקשים, ולעזור להם. כלומר, אם אני רואה שלאורך זמן הוא חוסך יותר מידי, או מבזבז את הכסף מהר מידי, אמצא את הדרך לעודד אותו לאזן את הדברים.

– בגילאים הבוגרים יותר, כדאי לשבת עם הילדים אחת לתקופה, לוודא שהסכומים אכן מספיקים להם, ולעזור להם לתכנן ולתעדף את ההוצאות וההכנסות שלהם. – וכמובן, נזכיר לעצמנו שלכוון ולתת עצות מניסיוננו, זה דבר טוב ונחמד, אבל כשהם הופכים לניסיון לשלוט או לכפות את דעתנו, זה כבר הרבה יותר בעייתי. אם הם רוצים לקנות בכספם דברים שלא נראים לכם, או שהם יקרים מידי לדעתכם, אתם יכולים להמליץ ולהראות להם איך להשוות מחירים, או לחכות למבצע הקרוב, או להציע להם לקנות משהו שאתם חושבים שהוא טוב ויעיל יותר, אבל, אם הם מתעקשים, הראו להם שאתם מכבדים את החלטותיהם, ותנו להם ללמוד מהטעויות של עצמם, פשוט כי גם זו דרך מצוינת ללמוד ולהפנים.

בפינה האחרונה דיברנו על דמי כיס, והתייחסנו אליהם גם על רקע המשבר הכלכלי הנוכחי. מוזמנים ומוזמנות לצפות, להעביר, לשתף, לשאול וכמובן להגיב ?

כתיבת תגובה באמצעות פרופיל הפייסבוק שלך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *